10 tipp, hogy ellenállóbbak legyünk

Ellenállóvá válni – ez tulajdonképpen személyre szóló utazás. Az emberek egyáltalán nem egyformán reagálnak a traumákra vagy felkavaró eseményekre. Ami működik az egyiknél, nem biztos, hogy működik a másik embernél is. Nagyon sokféle stratégia létezhet. Mindenesetre most következik néhány – az amerikai pszichológiai társaság által ajánlott – tipp e stratégia kialakítására.

 

  1. Teremtsünk kapcsolatokat. A közeli családtagokkal, barátokkal és másokkal való jó kapcsolat nagyon fontos. Ha elfogadjuk azok segítségét, akik törődnek velünk és hallgatnak ránk, az megerősítheti lelki ellenálló képességünket. Segíthet a civil csoportokban való ténykedés, más helyi vagy vallási közösségekben való részvétel, de az is erősít minket, ha magunk is segítünk azoknak, akik néha válságba kerülnek.
  2. Ne úgy gondoljunk a válságra, mint egy leküzdhetetlen problémára. Sajnos, válságos-feszült helyzetek mindig lesznek, ezen nem tudunk változtatni. Azon viszont igen, hogy hogyan is értelmezzük azokat és milyen válaszokat adjunk rájuk. Próbáljunk továbblátni a jelen szorításán és elképzelni, hogyan is lehet egy kicsit jobb a jövőben. Minden olyan finom módszert jegyezzünk meg, amivel egy kicsit is jobban érezzük magunkat, ahhoz képest, ahogyan a jelenlegi  nehéz helyzetet kezeltük.
  3. Fogadjuk el, hogy a változás az élet része. Van, hogy bizonyos célokat már csak úgy tudnánk elérni, hogy még rosszabb helyzetet generálunk. Fogadjuk el, hogy vannak olyan körülmények, amiken nem tudunk változtatni. Így még inkább azokra a körülményekre tudunk összpontosítani, amiken viszont tudunk változtatni.
  4. Törekedjünk a céljaink felé. Reális célokat jelöljünk ki. Nem baj, ha csak nagyon kicsi és rendszeres lépésekkel, de közeledjünk a kijelölt cél felé. Ahelyett, hogy teljesíthetetlen nagy célokat állítunk fel magunknak, kérdezzük meg magunktól: mi az az egy dolog, amit ma meg tudok tenni és közelebb visz a céljaimhoz?
  5. Ne dugjuk a fejünket a homokba. A kedvezőtlen helyzeteket kezeljük, amennyire lehet. Inkább tegyünk határozott lépéseket, minthogy elhessegetjük magunktól a problémákat, feszültségeket, azt kívánva, hogy szűnjenek meg maguktól.
  6. Fedezzük fel önmagunkat. Az emberek gyakran tanulnak magukról valamit és úgy érzik, hogy többek lettek azáltal, hogy megharcoltak a veszteségeikkel. Nagyon sokan, akik tragédiát, nehézségeket élt át, úgy találják, hogy jobbak lettek a kapcsolataik, több erőt éreznek magukban még akkor is, amikor sebezhetőnek vélik magukat. Erősödik az önbecslésük, teljesebb spiritualitást élnek meg és jobban értékelik az életet.
  7. Alkossunk pozitív képet önmagunkról. Bízzunk jobban a problémamegoldó képességünkben és az ösztöneinkben. Ez erősíti a lelki rugalmas ellenállóképességünket.
  8. Gondolkozzunk perspektívában. Még akkor is, ha nagyon fájdalmas az élmény, próbáljuk a feszültséget okozó helyzetet szélesebb kontextusba és hosszabb időtávba helyezni. Ne csináljunk egérből elefántot.
  9. Maradjunk optimisták. Ez segít abban, hogy bízzunk abban, jó dolgok fognak történni velünk az életben. Inkább azt képzeljük el, hogy mit szeretnénk, és ne azon aggódjunk, hogy mitől félhetnénk.
  10. Törődjünk magunkkal. Figyeljünk oda a saját szükségleteinkre és érzéseinkre. Csináljunk olyan dolgokat, amiket élvezünk és amik ellazítanak. Mozogjunk rendszeresen. Ha törődünk magunkkal, akkor a testünk és a lelkünk is jobban készen áll arra, hogy megküzdjön a válságos helyzetekkel.
  11. Egyéb ötletek, saját utak. Van, aki leírja a legmélyebb gondolatait és érzéseit egy traumával kapcsolatban. A meditáció vagy egyéb lelki gyakorlat szintén segíthet abban, hogy kapcsolatokat építsünk és visszakapjuk a reményt. Az a fontos, hogy megtaláljuk azokat az utakat, amelyek jól működnek, és építsük ki a saját reziliencia erősítő stratégiánkat.

Forrás: Kölöknet / Lannert Judit és Juhász Judit