Írástevékenység előkészítése

Bármily tudatos is legyen a szülő, a kétéves világot éppen felfedező, határokat feszegető örökmozgó csemetéjével próbálva lépést tartani, nem az jut elsőként eszébe, hogy majd az iskolában esetleg tanulási problémái lehetnek. Az már okoz fejtörést okoz, hogy az oviban nem akar rajzolni, nem szeret „kreatívkodni”, inkább tesz-vesz, mintsem elmélyedjen bármilyen tevékenységben. Mit lehet tenni? A tanulási zavarok veszélyeztetettsége óvodás korban felismerhető, a prevenció 2 éves kortól elkezdhető.

Az írás, mint a nyomhagyás gesztusának megjelenése tulajdonképpen a spenótmaszatolással kezdődik még a csecsemőkorban. Majd az egyre ügyesebbé váló ujjak íróeszközt fognak, rajzok születnek, és megtanulja az emberpalánta a betűvetés tudományát. Az a mozzanat, ahogy az iskolába kerülve az írás-olvasás elsajátítása kezdetét veszi, meghatározza az egész tanuláshoz való hozzáállását, a tudásmegszerzés és birtoklás értékét. Aki könnyebben veszi az akadályokat, sikeresebb lesz, nagyobb valószínűséggel fog tovább tanulni, motivált lesz, hogy fejlődjön, új ismereteket szívjon magába, új területeket ismerjen meg, új helyzetekben próbálja ki magát. Aki nehezebben veszi az első akadályokat, kevésbé lesz motivált, kudarc kudarcot vonz, kevésbé valószínű, hogy a tanulás és az általa nyújtotta lehetőségek valódi értéket fognak számára képviselni.

Hogyan lehet segíteni, hogy könnyebben vegye az akadályokat?

3-6 éves kor között számtalan olyan játékos feladattal segíthet a szülő gyermekének, amivel előkészíthető a gyermek az írás- és olvasástanulás minél eredményesebb elsajátítására. Ma egyre több a tanulási zavarral küzdő kisdiák, ami részben magyarázható a megváltozott életkörülményekkel. Amilyen gyors ütemben fejlődik a gyerekeket körülvevő világ, a belső világuk, gondolkodásuk, élményfeldolgozásuk, és a fizikai apparát nem tudja tartani ezzel a lépést. Így eljutottunk oda, hogy a gyereknek segíteni kell abban, hogy lépést tudjon tartani a változó körülményekkel. Az Integratív Írásterápia Írásra hangoló programja ehhez ad támpontot szülőnek, gyereknek, hogy miben hogyan lehet a kezet ügyesíteni, a testet trenírozni sok-sok kacagással megtoldva, hogy a tollforgatás mesterévé válhasson a kis tanonc.

Hogy működik a prevenció?

Az írástevékenység előkészítéséhez speciálisan kidolgozott teszttel dolgozunk.

Ennek menete: A gyermekkel történő ismerkedés után egy játékos óra keretében felmérjük a releváns területeket (részképességek, motiváció, érdeklődés), miközben a szülő is kitölt egy kérdőívet. Előzetesen kérünk otthon és óvodában készült rajzokat is. A komplex kiértékelést írásban is megkapja a szülő, továbbá elkészítjük az egyéni gyakorló füzetet. Ez a gyerek igényeinek, érdeklődésének, és a lehetőségeknek megfelelően tartalmaz gyakorlatokat, amik otthon együtt végezhetőek. Lehetőség van továbbá rendszeres konzultációra, újabb és újabb személyre szabott gyakorlatok megbeszélésére, szakanyagok megismerésére.

Amennyiben felmerül bármilyen konkrét fejlesztés szükségessége, tájékoztatjuk a szülőt, hogy Szaktanácsadói Bázisunk révén hogyan kaphat megfelelő tájékoztatást és segítséget az ügyben.

A hatékony és eredményes munka érdekében azt javasoljuk a szülőknek, hogy 3-3,5 éves korban keressenek fel minket gyermekükkel, hogy az óvodai évek alatt folyamatosan követhető legyen a változás, fejlődés. Hogy lássuk, időben meglépte-e a szükséges fejlődési lépcsőt, vagy fel kell segíteni, hogy könnyedén tovább szökellhessen.